Життя з нуля: Як біженці з Донбасу будують бізнес на Харківщині
Колишні мешканці тимчасово окупованих територій вирощують на Харківщині часник, готують унікальні соління та влаштовують «казку на висоті»
Війна на Сході та анексія Криму перевернули життя всієї країни та змусили чимало людей покинути рідні домівки й шукати кращої долі в інших регіонах. У Харківській області офіційно зареєстровано більше 200 тисяч тимчасово переміщених осіб. Деякі з них не просто змінили місце проживання, але й цілком успішно реалізували тут власні стартапи.
Світлана з родиною приїхала до Харкова з Горлівки влітку 2014 року. Приватні підприємці тікали з міста, де панував сепаратистський хаос. Їм довелось покинули успішний бізнес, затишну квартиру та переїхати до найближчого великого населеного пункту, щоб почати життя «з нуля».
«Ми переїхали в червні 2014-го, як тільки побачили все це неподобство. Коли зі Слов’янська приїхали озброєні люди й мешканці їх вітали. Ми зрозуміли, що не зможемо жити в місті, де наша дитина бачитиме війну й піддаватиметься небезпеці», – зізналася жінка.
У Харкові родина почала пошук нової роботи, та звичка працювати на себе далася взнаки. Підприємці шукали можливості для створення нового бізнесу. Ідея для стартапу не забарилася. Родина стала готувати та продавати квашену капусту.
«Харків – це особливе місто, тут багато студентів, а потім приїхали ще й переселенці. Орендовані квартири, умови життя жахливі, тому потрібен був такий продукт, який можна одразу з’їсти, та й ціна капусти – це не ціна м’яса. Почали з відра капусти, і це відро капусти дало непоганий дохід. Ось так воно пішло. Наша капуста з хріном стала популярною», — розповіла переселенка.
Квашена капуста виявилася неочікуваним порятунком навіть для самих бізнесменів. Ні Світлана, ні її чоловік до переїзду в Харків кулінарією не захоплювалися та до харчового виробництва не мали жодного стосунку. Але необхідність годувати родину змусила їх не лише продавати соління, але й вигадати кілька кулінарних цікавинок.
«Рецепти цікаві й унікальні. Раніше була просто квашена капуста або капуста з хріном, а ми придумали туди додавати журавлину, паприку, гранат», — пояснила жінка.
Спочатку домашні соління продавали на базарі, а пізніше знайшли перших оптових покупців. Харків’янам капуста прийшлася до смаку, тож підприємці вирішили розширити асортимент. До смаколиків додалися морква, гриби, морська капуста та «Пелюстка» (маринована капуста з буряком, — Ред.). Саме тоді бізнесмени й подали заявку на участь у програмі запровадження бізнес-проектів внутрішньо переміщених осіб. Родина отримала гроші та закупила відповідне обладнання, за допомогою якого змогла оптимізувати виробництво і збільшити обсяги продукції.