ДАБІ: децентралізація зі скрипом
За п’ять місяців з моменту старту децентралізації функції держархбудконтролю перейняли лише кілька невеликих міст – переважно в неспокійній зоні, наближеній до проведення АТО, – Червоний Лиман, Дружківка, Селидове та Дзержинськ, а також Луцьк.З великих міст першим став півмільйонний Маріуполь, громаді якого в понеділок урочисто передали право самостійно регулювати містобудування.
Все вирішує голос знизу
Реформа Держархбудінспекції, затіяна ще навесні минулого року і яка стартувала у вересні-2015 року, полягає в тому, щоб передати функції ДАБІ місцевим органам самоврядування – мовляв, їм у себе видніше, що треба будувати, що обмежувати, ащо забороняти.
За ДАБІ при цьому залишається функція державного архітектурно-будівельного нагляду за новоствореними місцевими інспекціями і департаментами (відділами, секторами, управліннями) містобудування і архітектури при місцевих виконкомах.Ці повноваження покликані виконувати головні інспектори буднагляду.Вони мають право реагувати на будь-які сигнали і скарги щодо порушень і щодо зловживань з боку чиновників у сфері містобудування, стежити за тим, як в місті видаються містобудівні умови, чи дотримуються забудовники обмежень, у всіх єбудівельні паспорти, а також – чи зареєстровані дозвільні документи, як перевіряється хід будівництва.Якщо інспектор бачить порушення і винних в них – він має право ініціювати зняття чиновників з посади і призупинити дії документів, виданих з порушенням законодавства, розповіли в ДАБІ.
Для того, щоб процес передачі повноважень стартував, необхідна ініціатива з боку самих громад. Алгоритм дій по створенню місцевих підрозділів Держархбудінспекції виглядає так. Місцева рада приймає на сесії рішення про створення такого органу.Документом затверджується положення про нього, визначається чисельність працівників і так далі. Потім місцевий орган влади звертається в ДАБІ із заявою про створення спеціальної спільної комісії.
Регіони не хочуть і не можуть
За словами глави ДАБІ Олексія Кудрявцева, зараз в його відомство звернулися вже близько трьох десятків громад з різних населених пунктів, як великих (Львів, Тернопіль, Чернівці, Херсон, Харків), так і невеликих (Ірпінь, Фастів, Українка – вКиївської області; Південне, Білгород-Дністровський, Ізмаїл – в Одеській; Коростишів в Житомирській області; Жовті Води на Дніпропетровщині; Чугуїв та смт Близнюки – в Харківській області; Городок і Самбір – у Львівській; Славута – в Хмельницькій).
За прогнозами чиновника, всі ці населені пункти отримають повноваження вже в першому кварталі поточного року. Звучить оптимістично. У той же час названий перелік населених пунктів на тлі решти України виглядає більш ніж скромно.У теорії, скоро повинні підтягнутися і інші.Тим більше, що ДАБІ, як стверджують у відомстві, зі свого боку зробила все можливе: надала місцевим органам роз’яснення щодо процедури, опублікувала спеціальну пам’ятку, в якій покроково все розписано і навіть наведені зразки документів і план-графік навчанняпретендентів на посади в структурах інспекції.
Регіони, однак, не поспішають. Мало того – визнають: не готові, не розуміють, не потребують.
Будівельники: аби нам не заважали!
Про те, що прийшла пора займатися питаннями містобудування та архітектури самостійно і такі можливості сьогодні є, не всі міські адміністрації навіть здогадуються.І навіть в тих регіонах, які вже подали заявки в ДАБІ, все ще погано уявляють, коли і на якій базі буде створюватися новий орган.
«Чули, що, начебто, орган ДАБІ буде тепер створений у нас – при міській владі, але де саме і хто цим буде займатися, не маємо уявлення.Знаємо тільки, що точно не ми », – повідомили нам в Департаменті містобудування, архітектури та Генерального плану Харківської міськадміністрації.
З чим же пов’язане таке відверте небажання місцевої влади і місцевих же девелоперів «децентралізовиваться»?Регіональні забудовники єдині в думці: не бачать сенсу в створенні органів Держархбудінспекції прямо під боком – їх цілком влаштовує і нинішній стан справ.
«Місцеві органи виявилися перед фактом: їм потрібно шукати додаткове фінансування на створення органу архстройінспекціі. При цьому їх ніхто не позбавляє від нагляду та з боку ДАБІ. Це збило ініціативу, на місцях задумалися: а навіщо взагалі все це робити?», – Пояснює керівник корпорації« Арсенал »(Запоріжжя) Андрій Розумович. На думку девелопера, процес децентралізації ДАБІ може бути прискорений лише в тому випадку, якщо на рівні закону будуть прийняті чітко окреслені терміни подачі заявок з регіонів.
З іншого боку, Андрій Розумович вважає: девелоперам на місцях важлива не стільки децентралізація ДАБІ як така. Їм важливо, щоб структури ДАБІ (якого рівня або масштабу вони б не були) не створювали штучні перепони роботі забудовників.«Нам як гравцям ринку без різниці – чи варто над нами київська ДАБІ або буде створений місцевий орган. Головне, щоб питання вирішувалися без зволікань.Наприклад, в Запоріжжі склалися дуже конструктивні взаємини з ДАБІ, нам, за великим рахунком, і міняти нічого не потрібно », – міркує забудовник.
У ДАБІ пояснюють слабку активність регіонів небажанням місцевих громад брати на себе додаткову відповідальність. А також – невизначеність в кадрових питаннях. Найчастіше абсолютно не зрозуміло, хто персонально буде працювати в новому органі і за які гроші.
Крім того, стає очевидним, що потенційні співробітники підрозділів Держархбудінспекції на місцях просто не готові виконувати нові обов’язки.Люди, яким належить працювати з Єдиним реєстром дозвільної документації в будівництві, нерідко мають дуже невисоким кваліфікаційним рівнем. Їх сама ДАБІ збирається ще вчити і вчити.
У сухому залишку стає очевидним: регіони до децентралізації ДАБІ все ще не готові. Виникає резонне питання: як бути з реформою в тих містах, звідки заявки на створення місцевих органів ДАБІ так і не надійдуть?
У самій Держархбудінспекції сподіваються, що таких не буде. Або – якщо і будуть, – то одиниці. В такому випадку функції нагляду і контролю як і раніше залишаться за ДАБІ і за її територіальними органами.